NETIKETA‚ elektronická pošta
Elektronická komunikácia môže mať rôzne podoby a formy. Prezeranie WWW stránok, diskusné skupiny a fóra, "chat", email. To všetko sú formy komunikácie odohrávajúce sa prostredníctvom elektronických prostriedkov. Každá z nich má svoje špecifiká, zásady a pravidlá.
Jednou z najviac používaných je email (elektronická pošta). Je omnoho rýchlejšia, ako klasická pošta, má nižšie náklady, správu môžeme poslať ľubovoľnému počtu ľudí naraz a to teoreticky z ľubovoľného miesta a v ľubovoľnom čase. Čokoľvek, čo nie je elektronické, sa takouto poštou poslať nedá. Komunikácia prostredníctvom emailu ponúka aj najviac príležitostí na porušenie NETIKETY. Pravidlá, ktoré by sme mali dodržiavať pri komunikácii pomocou emailu.
Každý užívateľ je zodpovedný za obsah a údržbu svojej poštovej schránky.
Je preto dôležité dodržiavať nasledujúce pravidlá:
-
Pravidelne kontrolujte obsah svoje poštovej schránky.
-
Pravidelne mažte nepotrebné alebo už uložené správy, udržiavajte vo svojej schránke minimum správ.
-
Nepredpokladajte, že k obsahu vašej poštovej schránky sa nikto nedostane.
-
Neposielajte elektronickou poštou citlivé a súkromné informácie, neposielajte nič, čo by nemohlo byť verejne známe.
-
Používajte kvalitný antivírusový program, pravidelne ho aktualizujte.
-
V správe uvádzajte všetky citácie, odkazy a pramene, rešpektujte copyright (autorský zákon).
-
Používajte akronymy (skratka zložená zo začiatočných písmen alebo slabík viacerých slov). Napr.), BTW (by the way = mimochodom)
-
Používajte emotikony. Emotikony dokážu vyjadriť to, čo bežne naznačujeme gestikuláciou, mimikou, intonáciou hlasu. Napr.: ":-)" úsmev, ":-(" smútok, ";-)" žmurknutie, ":-o" údiv, ":-x" bozk atď.
- Nezapájajte sa do pyramídových akcií typu: "tento email pošli svojim siedmim priateľom do x dní, inak sa ti ..." alebo "pošlite tento email čo najväčšiemu počtu ľudí, pretože spoločnosť XYZ to sleduje a za každý email príde 1 cent na účet ťažko chorého ...". Všetky tieto správy len zbytočne zaťažujú sieť a nikomu nepomôžu.